Lundin: Summering

Den 20 september, ganska precis ett halvår sedan, tog jag min början mot en lägre vikt, då vägde jag 107 kg. Dagen efter beklagade Holm sig över sin vikt och vi kom fram till att köra igång en tävling. Förste man att gå ner 20 kg vinner. Jag vet faktiskt inte vad jag trodde om våra möjligheter att lyckas. Någonstans i bakhuvudet låg det ett tvivel och grodde samtidigt som jag kände en stark tro på att lyckas. Och framför allt att jag skulle vinna.

Den 22 september var tävlingen igång, vi vägde in oss på morgonkvisten och jag vägde då 105 kg, jag hade alltså tappat 2 kg redan från måndagen. Jag körde med LCHF eftersom jag visste att min kusin lyckats väldigt bra med det under sommaren. Jag hade gjort några små försök tidigare att gå ner i vikt genom att äta nyttigare och motionera mer men det hade inte gått så bra. Nu kände jag att LCHF verkligen var något för mig, köttälskare som jag är.

Om det är någon som fortfarande undrar vad LCHF är så står det för low carb, high fat. Med andra ord ska man äta massor av fett men inga kolhydrater. Ägg och bacon var en given frukost. Åtminstone första dagen - sedan var jag less på ägg. Efter första veckan ville jag spy åt ägg och jag har fortfarande stora problem att äta stekt ägg eller omelett.

Annars gick det bra första veckan, härliga måltider med bland annat fläskfilé och entrecote förtärdes. Sedan var det dags för den första riktiga vägningen. Jag trodde väl att kroppen skulle fått en chock av allt fett som jag ätit och gått upp något kg så där i början av dieten men icke. Jag var först upp på vågen som visade -2 kg och jag var såklart nöjd. Sedan klev Holm upp och visade - 4 kg, rullgardin ner!

Den där ledningen höll han sedan länge och väl. Veckorna rullade på och jag trivdes hyfsat med LCHF, det stora problemet var frukosten. Efter några veckor var jag riktigt less på både ägg och bacon. Jag bakade något LCHF-bröd som var helt okej. Jag försökte med någon filgräddeblandning men det verkade inte funka riktigt bra enligt vågen.

I mitten av november tog jag beslutet att lägga ner LCHF och försöka med tallriksmodellen, fullkorn och motion. Ni vet, allt sånt där som hjärnan säger är nyttigt. Anledningen till övergången var att de på de flesta helgerna fram till jul var jag uppbokad på middagar som serverade "vanlig mat". Jag insåg att om jag skulle fortsätta med LCHF skulle dessa middagar bli riktiga fuskmiddagar medan om jag körde tallriksmodellen så skulle det inte alls vara lika allvarligt.

Sagt och gjort. Den 17 november åt jag havregrynsgröt och äppelmos till frukost och det är sällan gröten smakat så gott. Sedan dess körde jag stenhårt på grötfrukost, det är få dagar jag avvikt från den. Jag var rädd att det här banbytet skulle ge ett dåligt utslag på vägningen som var två dagar senare - men icke. Ner nästan ett kg.

Sedan rullade det på bra fram till jul. Det blev visserligen ett par rejäla fuskdagar, särskilt en helg då jag var på bankett och dagen efter kryddade jag det med att äta en pizza. En riktigt synd, jag vet, men vi var på en pizzeria och jag blev galet sugen. Men synden straffade sig själv och pizzan var inte alls så god som jag hade hoppats på.

Under julen kan man säga att jag tog ledigt från tävlingen. Jag motionerade visserligen någon gång men jag struntade mer eller mindre i allt vad nyttighet är. Det är ju trots allt bara jul en gång om året. Chips och godis åts i mängder men trots det klarade jag nästan att nolla julledigheten, +0,1 kg blev resultatet.

Efter julledigheten började både jag och Holm riktigt bra. När jag sedan gick på min praktik gick det ännu bättre. Visserligen finns ett väldigt intresse för både fika och restaurangbesök på min praktikplats och det var väl inte det som satte fart på min viktnedgång. Däremot fick jag en fast dygnsrytm. Frukost runt klockan 07, lunch kring klockan 12 och middag vid klockan 18. Dessutom en relativt stadig sömntid mellan klockan 00-07.

Praktiken var på 10 veckor och under de veckorna gick jag ner 8 kg. Detta trots att jag var på en galen resa till Hemavan då jag återigen dumpade vikttänkandet och hällde i mig några öl och en massa god mat. Resultatet på vågen visade också sin syn på den resan, + 1 kg. Man skulle alltså kunna säga att de övriga 9 veckorna gick jag ner 9 kg under min praktik. Starkt gjort om jag får säga det själv.

Sista veckorna såg det ut att bli väldigt tight om jag skulle hinna i mål innan flera nya inplanerade resor. Dessutom var jag ju tvungen att gå om Holm, som fortfarande ledde med de där 2 kg som han haft till godo sedan starten. Så jag la på en ordentlig slutspurt. Minskade ytterligare lite på portionerna och tog gärna en extra promenad. Sista dagen åt jag faktiskt ingen middag. Med facit i hand hade jag nog kunnat göra det och ändå tagit mig i mål med tanke på att jag klarade gränsen med 1 kgs marginal. Men det visste jag ju inte innan.



Summa sumarum har det varit en lärorik tid och vissa saker har varit viktigare än andra tror jag. Tänkte peka vad jag tycker har varit viktigt för mig:

  • Kickstart - kändes oerhört skönt att verkligen få en bra start och känna att jag var på rätt väg. Så på det viset känns LCHF väldigt bra. Men i längden känns det vettigare med tallriksmodellen.
  • Belöning - då och då kände jag mig värd att fuska lite. Kanske ta några godisar om jag var sjukt sugen. Tror det underlättade att hålla sig ifrån det sedan. Men det kräver ju disciplin att låta det stanna vid just några...
  • Dygnsrytm - jag tror att dygnsrytm var nyckeln till segern. Fasta måltider och sömn på bra tider ger kroppen en balans och det tror jag är viktigt.
  • Stöd - det har varit otroligt skönt att få stöd. Både via kommentarer här på bloggen och "face to face". Sedan att så många läst bloggen är kul. Första dagen hade vi över 100 unika läsare, ingen siffra vi kunde hålla i men det är ändå relativt många som tittat in varje dag. Tyvärr har vi varit dålig på att uppdatera och dessutom haft ganska tråkiga uppdateringar.
  • Motståndare - jag måste passa på att tacka min konkurrent Holm. Som den tävlingmänniska jag är så har jag pushat mig lite extra just för att det är en tävling. Dessutom känner man sig mer skyldig att försöka då man gör något tillsammans så här.
Notera att listan absolut inte har någon rangordning utan jag har bara punktat upp saker som haft stor påverkan på min viktnedgång. Jag känner att jag kan ha glömt något på listan men då kan jag lägga till det i efterhand.

Det blev ju ganska långt det här, räknar inte med att någon ska orka läsa allt men jag känner att det kan vara kul för mig själv att kunna läsa igenom så småningom.

Jag har utlovat före-efter-bild också. Den kommer förhoppningsvis upp imorgon.

Kommentarer
Postat av: Daniel

Haha, jag tragglade mig igenom allting! Inte så svårt när du är så pass duktig på att skriva :)

Hur som haver har det varit en intressant resa även för mig på "åskådarplats" och resultatet är minst sagt beundransvärt! Måste säga att jag är imponerad av er båda att ni faktiskt lyckades. Jag var lite skeptisk från början, men så fel jag hade. Bara att lyfta på hatten och gratulera! :)

Men nu gäller det att inte släppa taget. Den "lätta delen" är bortgjord ;) Nu börjar utmaningen om att försöka behålla den vikt ni har idag! ;)

Tjo!

2010-03-27 @ 00:03:31
Postat av: Hanna

Intressant läsning faktiskt!

Det där med dygnrytm tror jag också är väldigt viktigt...det är därför jag sitter och läser din blogg kl. 01.30 :) Nej, men allvarligt talat så tror jag att oregelbunden dygnrytm och oregelbundna mattider tillsammans med ett evigt småätande är de största problemen för mig. Men det är roligt att se att du lyckades!

2010-03-27 @ 01:43:30
Postat av: mamma

Det är ju bara att gratulera. Du har ju också lärt dig en del påvägen kan vi ju se, väldigt förnuftiga saker. Nu börjar som det också påpekas ovan, arbetet med att hitta balansen så att vikten kan hållas. jag tror du klarar det också om du tänker dig för, Lycka till!

2010-03-28 @ 09:38:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0